Inulín je vláknina, ktorú možno nájsť v mnohých druhoch ovocia a zeleniny. Polysacharid tvorený molekulami fruktózy, rozpustný vo vode a pre naše telo nestráviteľný. Napriek tomu je stále mimoriadne užitočný.

Jeho liečivé účinky

Rovnako ako u vlákniny vo všeobecnosti, liečivé účinky inulínu sa väčšinou sústreďujú na tráviaci systém. Zlepšuje vstrebávanie minerálnych látok ako železo, horčík či vápnik, stimuluje pohyb čriev, pomáha zmierňovať príznaky IBS (syndróm dráždivého čreva) a Crohnovej choroby. Znižuje nadúvanie a tvorbu plynov a podporuje detoxikačné procesy organizmu. Tiež hrá dôležitú úlohu pri znižovaní hladiny cholesterolu. Inulín je výbornou potravou pre črevné baktérie, ktoré ho na rozdiel od človeka dokážu stráviť. Vďaka inulínu sa tieto prospešné baktérie množia, čo vo veľkej miere prispieva k zdravému fungovaniu imunitného systému. Tieto baktérie okrem toho, že produkujú látky podporujúce trávenie a imunitný systém, vytláčajú telu škodlivé baktérie, takže sa nebudú môcť množiť.

Čo hovorí veda?

Podľa štúdie publikovanej v European Journal of Clinical Nutrition môže 5 až 8 gramov inulínu denne zvýšiť počet bifidobaktérií žijúcich v čreve. V dôsledku týchto baktérií sa posilňuje imunitný systém. Počas experimentu sa pomocou vzoriek stolice subjektov overilo, že inulín bol skutočne schopný spôsobiť zvýšenie počtu baktérií.

Použitie

Inulín sa väčšinou používa pri liečbe tráviacich ťažkostí, takže určite stojí za zváženie jeho konzumácia pri liečbe IBS, Crohnovej choroby, nadúvaní a zápchy. Okrem toho je výborným posilňovačom imunity, vďaka čomu sa dá použiť aj na liečbu a prevenciu iných vírusových či bakteriálnych infekcií. Podobne ako iná vláknina dokáže znižovať hladinu zlého, čiže LDL, cholesterolu, čím chráni zdravie kardiovaskulárneho systému. Inulín sa vo väčšom množstve vyskytuje v banánoch, artičokoch, špargli a cibuli, ale môžu ho obsahovať aj huby.

Literatúra

Coussement, Paul AA. “Inulin and oligofructose: safe intakes and legal status.” The Journal of nutrition 129.7 (1999): 1412S-1417s.

Boeckner, LS; Schnepf, MI; Tungland, BC (2001). “Inulin: a review of nutritional and health implications.”. Advances in food and nutrition research 43: 1–63.

Niness, KR (July 1999). “Inulin and oligofructose: what are they?”. The Journal of nutrition 129 (7 Suppl): 1402S–6S

Van Loo J., Coussement P., de Leenheer L., Hoebregs H., Smits G. On the presence of inulin and oligofructose as natural ingredients in the western diet. Crit. Rev. Food Sci. Nutr. 1995;35:525–552.

Roberfroid M (2005). “Introducing inulin-type fructans”. Br J Nutr. 93 Suppl 1: S13–25.

Názov:
Inulín

Latinský názov:
Inulín

Obsah

Súvisiace produkty

  • Swiss Prebiotix Ultra prebiotický prípravok s komplexným zložením. Je zdrojom 4 plnohodnotných oligosacharidov, ktoré sú nevyhnutné pre udržanie rovnováhy črevnej flóry. Fruktooligosacharidy priaznivo pôsobia na celkové fungovanie imunitného systému, ako aj poskytujú živiny pre prospešné baktérie, čím podporujú ich životný proces.

    Swiss Prebiotix Ultra

     14.90

    Swiss Prebiotix Ultra prebiotický prípravok s komplexným zložením. Je zdrojom 4 plnohodnotných oligosacharidov, ktoré sú nevyhnutné pre udržanie rovnováhy črevnej flóry. Fruktooligosacharidy priaznivo pôsobia na celkové fungovanie imunitného systému, ako aj poskytujú živiny pre prospešné baktérie, čím podporujú ich životný proces.